dag 1 & 2 De vlucht en aankomst Vietnam: Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marjo Arts - WaarBenJij.nu dag 1 & 2 De vlucht en aankomst Vietnam: Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marjo Arts - WaarBenJij.nu

dag 1 & 2 De vlucht en aankomst Vietnam: Hanoi

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjo

26 April 2009 | Vietnam, Hanoi

Allereerst iedereen die ons, op wat voor een manier dan ook, een goede reis heeft gewenst, bedankt

Zaterdag 25 apr.
3:00 uur; Al voor de wekker afloopt zijn we wakker. Wassen, aankleden en nog een laatste bakje thee. Dan gaat de telefoon, Hennie (onze chauffeur naar Schiphol) vraagt zich af of we al wakker zijn en zegt dat hij er zo aankomt. Het is klokslag 4:00 uur als hij met zijn auto op de oprit staat. Onze koffers inladen en dan gaat het toch echt gebeuren. Het begint al iets licht te worden als we om 5:30 uur bij Schiphol arriveren.
Daar ontmoeten we onze 1e medereiziger Robert en ook even later arriveert Gerard. De tickets worden bezorgd door een dame van Motortrails en dan sluiten we aan in de rij voor het ophalen van de boardingpas. Als we aan de beurt zijn blijkt dat we bij een heel andere balie moeten zijn. Daar is het niet zo druk zegt het meisje nog. Maar aangekomen bij de door haar aangewezen Balie staat er een behoorlijke rij mensen en we moeten dan ook zo’n 3 kwartier wachten voor we aan de beurt zijn.
Uiteindelijk gaan onze koffers op de band; deze worden trouwens meteen doorgestuurd naar Hanoi en hoeven we in Parijs, waar we over moeten stappen, niet op te halen en weer opnieuw in te checken. Dan naar de gate en daar aangekomen blijkt ons vliegtuig niet een technisch mankement te hebben en moet er een ander KLM vliegtuig geregeld worden. Met een vertraging van een half uur gaan we dan toch de lucht in.
Het vliegtuig vliegt sneller dan normaal en een kwartier later dan de bedoeling was, landen we op Charles de Gaulle. Daar meteen naar een Balie om onze vervolgticket op te halen. Maar wat blijkt, het computersysteem is in de war en we moeten maar doorlopen naar Hal 2C, zo,n 20 minuten lopen om te kijken of ze daar onze boardingpas uit kunnen printen. Gelukkig lukt het daar wel en dan kunnen we aansluiten in een zeer lange rij voor een behoorlijke security check. We zijn weer zo’n 3 kwartier verder als we gescaned zijn en door kunnen lopen naar Gate C32. Daar ontmoeten we Albert uit België, we maken kort kennis en kunnen dan ons vliegtuig in. Het is een prachtige 777-200 van Vietnam Airlines met goede luxe stoelen en een eigen lcd scherm voor ons waar we ons goed mee konden vermaken, games, dvd’s etc. Als ik dit type is het 17:54 en vliegen we met een snelheid van zo’n 1126km/h en hebben 4483km afgelegd. We vliegen nu iets voorbij de Kaspische zee, precies boven de stad Ashkhabad (vlak bij Kabul) het is hier zojuist donker geworden, mooi gezicht trouwens. In Hanoi is het nu 22:54, dus 5 uur later. We gaan nu maar vast onze horloges op Vietnamese tijd instellen, dat maakt het voor ons wat makkelijker.

Dan is het 4:38 uur: we landen meer dan 40 min te vroeg op vliegveld van Hanoi. Als een van de 1e het vliegtuig uit en direct naar de balie voor het regelen van een Visum. Dat ging gelukkig vrij snel, even een formulier in invullen, 25 USdollar betalen en klaar. Dan door de paspoortcontrole en als we onze koffers hebben kunnen we naar buiten alwaar Rene Vertongen, onze reisleider voor de komende 3 weken ons op staat te wachten. Het is dan pas 6:00 uur. Hier breekt de dag aan terwijl jullie in Nederland misschien net naar bed gaan. Weer een nacht overgeslagen dus. Dat is nu al de tweede nacht die we missen.
Gelukkig is het allemaal wel de moeite waard. Middels een Taxibus naar ons hotel, koffers op de kamer en meteen het drukke stadsleven van Hanoi in wat hier schijnbaar al ruim voor 6:00 uur aanvangt. Duizenden brommertjes, scooters en auto’s crossen hier kris kras door elkaar. Om 8:00 uur zitten we midden in het centrum aan een grote bak noedelsoep. Nog steeds vele tientallen brommertjes al toeterend langs ons op crossend. Ook Hendy die al een dag eerder in Hanoi was gearriveerd is er inmiddels bij. Dan gaan we verder op zoek naar een helmpje. We vinden een straat met tientallen winkels waar ze alleen maar helmen verkopen. Na wat onderhandelen hebben we allemaal een helm van tussen de 8,- en 16,-
Na de lunch gaan we naar het verhuurstation en maken we voor het eerst kennis met onze Minsk 125 cc motoren. Rene legt ons het een en ander uit over deze unieke Russische motor. Het is een 2 takt, met alleen kickstarter Er zit geen contactslot op en als je stil staat, en de motor loopt krijg je hem niet in z’n vrij. Verder loopt hij goed en we gaan ons dan ook meteen in het drukke verkeer wagen om een beetje het wij gevoel met de motor te krijgen. Ik moet zeggen het is even wennen maar na zo’n klein uurtje gereden te hebben begin ik er al aardig schik in te krijgen. Ik zeg ik want Mieke is er met deze proefrit niet bij, zij is haar eigen even aan het opfrissen op de kamer. Na de proefrit ook even lekker gedouched en daarna een eerste stevige maar overheerlijke massage. De dame die de massage verzorgde stond op een gegeven moment met haar voeten boven op mijn rug te trappelen, mmmmm heerlijk. Dan na een Vietnamees patteteke nog even dit 1e verslag bijgewerkt, lekker buiten op het terras. Dadelijk voor het eerst sinds twee dagen maar eens op tijd naar bed. Het is nu 21:43

We vlogen over Luxemburg, Krakau, net bovenlangs de zwarte zee, over de Kaspische zee, Afghanistan, India; Jaipur, Calcutta, Laos en Hanoi.

• 26 April 2009 - 21:29

Wim & Anny:

Dag Mieke en Marjo,
    Goede morgen......!

Kon me haast niet voorstellen dat je nu al een verslag hebt van dag 1 en 2 En wat een pracht-verhaal , alles keurig in
    details. Je heb nu al veel meegemaakt, maar het belangrijkste is dat je goed bent aangekomen in Hanoi. Jullie moeten wel ontzettend moe zijn maar een lekkere massage
    doet al heel veel.
    Je hebt al gebromt en dit was goed bevallen !
    De foto even geprint van het hele team, lijken me
    leuke mensen te zijn.
    Het is hier nu 23.15 u en
    jullie liggen nog lekker in je bedje (hopen we )?
    We zullen alles goed bijhouden en uitprinten.
    Heel veellieve groeten
    uit Holland van
    ons Anny en onze Wim.
    Geniet maar volop van al
    het moois wat nog komen gaat.

• 27 April 2009 - 11:18

Fikkie:

Als ik dat zo lees van al die brummerkes, dan doet me dat een beetje aan 2005 denken. :-)

• 27 April 2009 - 16:51

Pap En Mam Hendriks:

Fijn dan de vliegreis goed is gegaan .Jullie zullen wel flink slaap hebben gehad na zo,n lange reis.Dus nu lekker uitgerust aan degroetjes en tot de volgende keer tocht beginnnen.De groep lijk me ook wel leuk . Met fientje gaat het goed wij weten niet of je haar nog wel terug geven ,hahahahahaha, wat is het toch 'n mooi beestje .

• 28 April 2009 - 15:49

Jis, Luuk, Jes, Twan:

Hoi Marjo en Mieke,

Een goed begin.......!
    Dat belooft dus nog veel goeds!
    Geniet daar dus van!

Groetjes vanuit een regenachtig Mill!

• 30 April 2009 - 09:36

MARTIEN & NARDA:

Gezien dat jullie goed zijn aangekomen in Hanoi, Goed verslag.Wij blijven jullie volgen,en wensen je allen een fijne en voorspoeige reis
    ome Martien en tante Narda