Dag 6 do 30 apr: Xuan Son (Phong Nha) – Lao Bao - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marjo Arts - WaarBenJij.nu Dag 6 do 30 apr: Xuan Son (Phong Nha) – Lao Bao - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marjo Arts - WaarBenJij.nu

Dag 6 do 30 apr: Xuan Son (Phong Nha) – Lao Bao

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjo

30 April 2009 | Vietnam, Hanoi

Omdat we vandaag voor het eerst in kontact komen met een stukje oorlogsverleden van Vietnam, eerst nog een stukje geschiedenisles. De reden dat de Amerikanen hier tot 30 April 1975 de baas hebben willen spelen was omdat ze het communisme, afkomstig uit buurland China, een halt toe wilden roepen. Ze waren bang dat het anders als een domino effect zou doorslaan naar omringende landen zoals Cambodja, Laos etc. Maar dat is wat ze ons wijs hebben gemaakt! Het blijkt n.l. dat Vietnam heel rijk is aan olie en gas. Het is het 6e grootste, exporterende land van de wereld. En jullie begrijpen dus nu meteen waarom die Ami’s destijds hier zaten. Het zelfde verhaal als in Irak: olie; geld, geld, geld. Het is hier vandaag op 30 April dus een nationale feestdag (een soort bevrijdingsdag). Overal hangen de rode vlaggen, met gele ster uit.

Weer rijden weer weg met regen. Ik heb zelfs een poncho aangetrokken over mijn regenpak. En wat denk je ….nog nat ! Onder de MQP overschoenen van Harald heb ik plasticzakken (van de Hema) gedaan en wat denk je, ….mijn leren motorschoenen zijn nog zeiknat van binnen. Volgens mij is er tegen de regen van hier niets bestand. Het is gelukkig wel warme regen.
We rijden vandaag de HCMR: Ho Chi Minh route (westside). Dit is een vrij nieuw aangelegde weg en gaat door een Nationaal park. De route die we rijden is een weg van ruim 220km en er is maar een dorpje, op ongeveer 100km. We moeten ons eigen inschrijven bij een hokje met een slagboom. Als we in het boek kijken van de portier blijkt dat hier 3 dagen terug voor het laats iemand de slagboom heeft gepasseerd. Dit is ook goed te merken want de 1e 80 km hebben we geen brommer, motor, auto of wat dan ook gezien. Behalve dan die van Hendy en Gerard die even de berm van dichtbij wilden bekijken. Gerard zijn motor was gevallen, maar hijzelf niet, aldus Gerard. Bij Hendy is alleen de poncho iets beschadigd en vuil, dat valt dus mee. Na een primitieve lunch in het dorpje op 100km komen we in totaal nog 12 brommers tegen en verder een paar verloren locals. Het is een prachtige maar erg bochtige rit door de jungle van Vietnam. Omdat onze Minsk het bergopwaarts soms niet trekt, ik moet vaak terug naar de 1e versnelling om boven te komen, besluiten we dat Mieke het 2e gedeelte in de volgauto gaat zitten. Ik kan nu even lekker mijn gang gaan en rijdt nu een stuk relaxter. Inmiddels is het gestopt met regenen en komt de zon er door.

Rond 18:00 uur komen we aan in de bewoonde wereld. Hier zien we links en rechts nog monumenten uit de oorlog en ook zijn er nog kraters te zien van bomaanslagen van de Amerikanen. De Eindbestemming van vandaag is een behoorlijk welvarend stadje tegen de grens met Laos. Hier is alles belastingvrij te koop en in een winkelcentrum koop ik dan ook voor 70.000 Dong een 8GB usb stick. Dit lijkt veel maar het is toch maar net 3 Euro !!!

Na ons eigen opgefrist te hebben gaan we eten. Het wordt deze keer een Japanse hotpot: een soort fondue dus met veel vis en groente. Daarna ga ik met mijn zelf meegenomen laptop nog even op het www (ja ze hebben in ons hotel wifi). Ik werk de verslagen bij en zie dat er in Nederland, tijdens het koningdag feest een of andere gek met zijn auto het publiek is ingereden! Er zijn 4 doden en 13 zwaargewonden. Wat een mafkees; meteen afmaken zo iemand. Hier in Vietnam wisten ze daar wel raad mee !!

• 02 Mei 2009 - 00:41

René Liem:

Tjee Mai, gelukkig is die regen lekker warm hahaha !
    Leuk om een stukje geschiedenis over Vietnam te lezen ;-)
    Ben net terug van een bruiloft dus vandaar deze late actie .
    Er zijn trouwens nu in totaal 7 doden waaronder ook de dader .

Goede reis verder en toi toi toi !

;-)
    René