Dag 17 Ma 11 mei Saigon – Vinh Long - Reisverslag uit Vĩnh Long, Vietnam van Marjo Arts - WaarBenJij.nu Dag 17 Ma 11 mei Saigon – Vinh Long - Reisverslag uit Vĩnh Long, Vietnam van Marjo Arts - WaarBenJij.nu

Dag 17 Ma 11 mei Saigon – Vinh Long

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjo

12 Mei 2009 | Vietnam, Vĩnh Long

Saigon – Vinh Long (Mekong Delta)

Het is erg warm als we wegrijden bij ons hotel. We worden begeleid door een Vietnamese vriend van Rene, die een brommer-taxie heeft. Hij kent de weg goed en binnen een half uur loodsd hij ons, met een Nederlands vlaggetje omhoog houdend, de stad uit.
Het grootste gedeelte van de dag rijden we over Highway 1. Het is weer zeer druk en hectisch. Hier en daar is de weg geheel kapot gereden en zijn de gaten geheel gevuld met water en modder. Wij met onze brommers proberen om de plassen heen te rijden maar de vrachtwagens en bussen trekken zich daar niets van aan en plensen ons nat. Onderweg bezoeken we nog een Pagode met zingende monniken.
Dan komen we aan bij de Mekong Delta. Dit is een waterrijk gebied zo groot als heel Nederland. De mensen leven hier in alle rust in open woningen aan de rand van het water. Wat een verschil met die drukte op de snelweg !
Voordat op de eindbestemming zijn parkeren eerst onze motoren ergens bij een hotel, nemen onze koffers uit de volgwagen en stappen dan op een klein houten motorbootje. Deze brengt ons eerst naar een fruitplantage. Hier bezichtigen we een boomgaard met durian-,jackfruit-, pomelo-,kokosnoot- en mango vruchten. Een aantal daarvan krijgen we later in een barretje op een bordje voorgeschoteld incl./ thee en de nodige sterke drankjes, een soort whisky likeurtjes en nog wat ander sterk spul. De eigenaar, een oud manneke met een lange grijze baard, waar hij erg trots op is, drinkt met ons mee. Waarschijnlijk doet hij dit met alle groepen die hem bezoeken want hij is al aardig bezopen. Hij lijkt trouwens erg op Ho Chi Minh! Daarna gaan we weer de boot op en worden we enkele km. Verderop gebracht waar we getrakteerd worden op toneel en traditionele muziek. Er wordt ook een haan nagedaan en als ik dat geluid ook produceer worden de toneelspelers helemaal gek. Zo’n goede imitatie van een haan hebben ze nog nooit gehoord. En ze willen dan ook hebben dat ik het nog een aantal keren herhaal. Ik krijg een groot applaus.
Dan wordt het tijd om naar ons overnachtingadres te gaan. Het een zijtak van deze rivier zo’n 5 km verderop midden in de jungle. Het is er heerlijk stil en het bier staat koud. We slapen vannacht hier bij de mensen thuis in een half open huis. Het is eigenlijk alleen maar een afdakje met klamboe waar we onder liggen maar dat is meer als voldoende. De gastvouw is erg gastvrij en kunnen nemen wat we willen. Gerhard en ik nemen eerst nog een duik in de warme Mekong. Douchen doen we mbv een schepje en een bak water. Wat is dit genieten, zeker met al die borreltjes en Tiger-Biertjes.

Het avondeten is een feest op zich. Eerst pancakes met sla en garnalen. Daarna kwamen twee prachtige vissen die rechtop in een houder stonden. Ze noemen het hier olifanten-oren. We moeten het vlees van deze vis samen met wat groenvoer in rijstvelletjes wikkelen; mmmmmm. Dan komen er nog noedels en rijst met groenten. Als toetje is er nog gele Meloen. Als we daarna aan de koffie, thee en rijstwijn zitten, komt er nog een BBQ met daarin aardappelen die wel zelf moeten poffen. Jammer genoeg zit iedereen tot aan de nek toe vol en houden we het bij een pieper met z’n allen. Omdat hier verder weinig te beleven valt gaan de meeste al vroeg naar hun mandje. Gerhard, Robert en ik besluiten de fles rijstewijn (jenever) die Gerhard vanmiddag achterover had gedrukt meester te maken.
Wat een goed leven hier !