Dag 22 Za 16 mei Saigon Verblijf - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marjo Arts - WaarBenJij.nu Dag 22 Za 16 mei Saigon Verblijf - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marjo Arts - WaarBenJij.nu

Dag 22 Za 16 mei Saigon Verblijf

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjo

16 Mei 2009 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Dag 22 Za 16 mei Saigon Verblijf (bezoek Cu Chi tunnels)

6:00 uur, de wekker loopt al weer af.
Om 7:30 uur staat een busje met gids klaar die ons naar de naar de Cu Chi tunnels brengt. Het is maar een ritje van 60km, maar daar doe je hier 2 uur over. Het kan ook niet anders in een stand met 8 tot 10 miljoen inwoners (Vietnam heeft er trouwens in totaal 80 miljoen). Zo’n 300 jaar geleden woonden hier in Saigon nog maar 30.000 mensen!

Bij aankomst staan er al meteen 2 Mig straaljagers en een afweergeschut voor de poort. Op een groep schoolkinderen na is er verder niemand en we kunnen dan ook alles rustig bekijken. Voordat we enkele tunnels binnengaan, krijgen we nog wat andere zaken te zien zoals Clusterbommen, scherven, mijnen, valkuilen met pennen etc etc. Ook krijgen we nog een zwartwit film over de oorlog die tot 1975 duurde te zien. De Amerikanen hebben de Vietcong erg onderschat en er zijn dan ook zo’n 58.000 USA soldaten gesneuveld waarvan een heel groot percentage door eigen vuur !
Dan komen we bij een ingang van de tunnel. De tunnels zijn in totaal 240km lang en zijn maar zo’n 1,50m hoog. Normaal zijn de gangen nog lager maar speciaal voor ons, westerlingen, is een stukje van het gangenstelsel hoger gemaakt.
Het gangenstelsel bestond uit zo’n 3 tot 4 verdiepingen en kwam uit op een rivier. Als de Amerikanen uiteindelijk de gangen hadden gevonden en dachten dat ze deze vol water konden pompen hadden ze het mis. Het water liep meteen weg naar de rivier.
Erg indrukwekkend om te zien allemaal. We kruipen door een aantal gangen en beëindigen dan dit bezoek.
Na de lunch rijden we weer terug de naar het hotel. Ik plaats de foto’s van de anderen op mijn laptop en bekijk met behulp van mijn GPS datalogger hoeveel km we hebben gereden. Het is in totaal 3217 km ! En dat met z’n tweeën op een Minsk 125cc ! Onze Minsks zijn trouwens gisterenavond al opgehaald en gaan de hele weg terug achter op een vrachtwagen. Een tocht van zo’n kleine week over de zeer drukke, gevaarlijke en slechte highway one ! Je zult dat maar moeten doen.

Wil je weten waarom er hier destijd deze oorlog was, kijk dan op:

• 18 Mei 2009 - 19:02

Dingetje:

M&M,

Dit is het beste verslag dat jullie ooit geschreven hebben! Ik heb genoten van de verhalen, soms gehuiverd maar vaak gelachen om de foto's. Ik wens jullie een goede reis terug en hoop jullie gauw weer in NL te zien!

Zwaai!