Dag 16 Zo 10 mei Mui Ne – Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marjo Arts - WaarBenJij.nu Dag 16 Zo 10 mei Mui Ne – Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marjo Arts - WaarBenJij.nu

Dag 16 Zo 10 mei Mui Ne – Saigon

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjo

10 Mei 2009 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Allereerst aan alle moeders een fijne moederdag gewenst en speciaal aan onze eigen moederkes.


Dag 16 Zo 10 mei Mui Ne – Saigon (tegenwoordig Ho Chi Minh City genoemd)

Voordat we aanrijden ga ik eerst nog even met de motor naar het strand om wat leuke foto’s te maken. Het is dan pas 6:30 en het water loopt met straaltjes over mijn rug. Motor eerst ingegraven door het achterwiel te laten spinnen in de losse zand. Een standaard is dan niet meer nodig. Er zijn alleen wat vissers die hun netten aan het repareren zijn. Ze snappen niet wat ik aan het doen ben.
Dan gaan we rijden; we nemen een prachtige kustweg met veel hotels in aanbouw Dan voel ik onbalans in de motor en blijkt de achterband slap te zijn. We wachten op de volgwagen met onze fantastische monteur, Huan die het achterwiel er in een mum van een tijd uit heeft. Dan is ook duidelijk waarom de binnenband is kapot gegaan: er zijn 3 spaken gebroken en een ervan is door de binnenband heen gegaan. Mieke neemt nog maar eens plaats in de volgwagen zodat ik sneller bij de rest van de groep kan komen. In Ba-Ria heb ik de groep weer ingehaald en komen we op een soort snelweg maar dan alleen voor brommertjes en scooters. Wij zijn met onze Minsk een stuk sneller en halen dan ook alles in. Volgens mijn GPS datalogger bereikt mijn Minsk een topsnelheid van 97 km/h. Volgens Rene heb ik dan ook de snelste Minsk van de groep en misschien wel van heel Vietnam ! Volgens de fabriek heeft de Minsk maar een topsnelheid van 85 Km/h. Als ik stop om op de rest te wachten blijkt er langs de weg net een bruiloft aan de gang te zijn. Ik rijdt er naar toe en iedereen in de zaal kijkt om en een aantal van hen komen meteen naar buiten met een fles bier in de hand. Ik en even later Robert en Gerhard die ook gestopt zijn, worden verplicht mee te drinken. We nemen een paar flinke slokken en moeten dan helaas weer verder.

Dan komen we aan bij de ferry die ons overzet van Cat-La naar Saigon. Dit is een hele ervaring aangezien er maar 10 auto’s en de rest brommertjes zijn. De stad binnenrijden is helemaal iets aparts. Er zijn in Saigon meer dan 3 miljoen brommers en dus lijkt het net op een mierennest. Wat een geweldige sensatie om dit mee te maken. Zonder elkaar kwijt te raken en zonder kleerscheuren komen we aan bij het hotel midden in de het centrum. Na ons eigen opgefrist te hebben gaat Mieke eerst nog even langs bij de kapper om een stukje van haar pony af te laten knippen. Dit is zo gebeurd want ze word door 2 dames onder handen genomen. Dan lopen we naar de backpackers wijk in het centrum, ook hier is het een gekkenhuis van mensen en brommers. Iedereen probeert je iets te verkopen. Zelfs kleine kinderen worden daar voor ingezet. Ze verkopen tissues en nagelknippers. Anderen lopen met stapels boeken van wel meer dan 10kg ! De welvaart gaat hier in een rap tempo vooruit. Er staan grote prachtige flats en hotels en de mensen zijn modern gekleed en velen hebben inmiddels ook een mobieltje aan hun oor. Verder zie je her en der dikke auto’s staan en af en toe zelfs een Mercedes S500!
We eten heerlijke, noodles, vleesspiesen, brood in kruidenboter, vis en natuurlijk Vienamese loempia’s. Daarna zoeken we zelf de weg terug naar het hotel want Rene blijft nog even in de stad rondhangen.

Het was weer een mooie dag met veel zon. Ik heb zelfs, ondanks de factor 50, mijn handen iets verbrand door de zon. Maar dat heb ik er graag voor over. We reden vandaag 236km en dat is in Vietnam op een zware brommer behoorlijk wat!

  • 10 Mei 2009 - 16:08

    Rene Liem:

    Terwijl jullie aan het genieten zijn ben ik bezig met het dakkapelletje want die moet nodig nieuwe lood en zink hebben.
    Het weer is redelijk goed dus het komt mooi uut ;-)
    Mai,Mieke , de groetjes aan mamasan en papasan !

    ;-)

  • 10 Mei 2009 - 19:30

    Fikkie En Giebel:

    Jullie zitten alweer op dag 16.
    Wat gaat dat allemaal snel. Het avontuur blijft nog steeds.
    Zolang de reis nog duurt, maak er nog het beste van. Ben benieuwd naar de foto's en film.

    René L. succes met de dakkapel.

    Wij vertrekken morgenvroeg naar Tiscana met de motor.:-)

  • 10 Mei 2009 - 22:09

    Matheu:

    Shit,

    je hebt het snelheidsrecord voor Minsk in Vietnam van me afgepakt. Ik heb de tijd vorig jaar aangescherpt tot 92,8 km/u. Gefeliciteerd en wel een rondje Tigers waard (op eigen kosten natuurlijk, want anders wordt het wel heel prijzig).

    René heeft me nadien wel vertelt dat hij een motortrails Minsk heeft laten tunen. Ik denk dat ik nu ook weet welke dat is...

    Geniet nog maar met volle teugen van de komende dagen. Voor je het weet zit je alweer in het vliegtuig naar huis.

  • 10 Mei 2009 - 23:50

    Marjo:

    Rene L, succes met je dakkapel, Fik, rijd voorzichtig.

    Matheu, dus heb ik het record niet zo'n klein beetje verbroken ook !
    Vanavond dus een paar extra Tigers !
    Ga ook contact opnemen met Guinniss book of Records!
    Deze Minsk gebruikt Rene V. zelf ook in Hanoi eo!

  • 11 Mei 2009 - 13:10

    Wim & Anny Arts:

    Lieve
    Marjo en Mieke,

    Wat een enorme rit naar
    Saigon, die heb je nog niet gehad. En met die enorme hitte, zelfs met foto's maken aan zee.
    En al dat verkeer, ik moet er niet aan denken.
    Wat zullen jullie 's avonds toch moe zijn ?
    Maar een lekker pilsje onderweg opgepikt bij de
    bruiloft is te weiig om af te koelen.
    Wat voor een topsnelheid heeft die Minsk van jou.
    Niet te geloven.85 k/m u.
    Het leven gaat verder en de reis ook, dus schakelen maar weer.
    Het allerbeste vanuit Boxmeer en het gaat jullie voortvarend.

    Pa en Ma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjo

Samen op een Honda Serrow 225cc in Lanzhou China

Actief sinds 18 Jan. 2009
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 43617

Voorgaande reizen:

25 April 2009 - 18 Mei 2009

2009 Vietnam motorreis

11 Juli 2007 - 07 Augustus 2007

2007 China Tibet Nomadenreis

10 April 2005 - 08 Mei 2005

2005 Bali Java motorreis

27 Oktober 2002 - 10 November 2002

2002 Zuid Afrika motorreis

Landen bezocht: