Dag 9 Zo 3 mei Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Marjo Arts - WaarBenJij.nu Dag 9 Zo 3 mei Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Marjo Arts - WaarBenJij.nu

Dag 9 Zo 3 mei Hoi An

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjo

03 Mei 2009 | Vietnam, Hoi An

Het is vandaag zondag; Ik slaap uit maar Mieke, Albert en Hendy gaan om 6:45 uur al naar de visafslag. Als ze de hektiek van deze handel hebben bekeken en ergens via een achterom weg richting het hotel terug willen lopen zijn ze ineens getuige van een begrafenis. Het is een ceremonieel gebeuren met veel verklede en geschminkte mannen. Vanaf een afstand maken ze foto’s en film. Maar dan ziet ook de familie ze staan en zegt dat ze dichterbij moeten komen zodat ze alles nog beter kunnen zien en filmen. Het is allemaal heel indrukwekkend zeker wanneer ze met de op marmer lijkende kist naar buiten dragen en er als een slang omheen dansen. Dan lopen ze terug naar het hotel en Mieke kruipt na het ontbijt nog even terug in bed.

Het is dus een verplichte rustdag vandaag en ik sta dan ook pas om 09:30 uur op. De kamermeisjes snapper er niets van. De meeste mensen hier zijn al om een uur of 5:00 op.
Als ik aankom in de ontbijtzaal is alles al opgeruimd en ziet het er naar uit dat ik niets meer krijg. Ik loop de keuken in en vraag een beetje lief of ik nog een gebakken eitje kan krijgen. De meisjes kijken me vreemd aan …dit hebben ze nog nooit meegemaakt; iemand die om 10:00 uur nog komt ontbijten. Normaal is dat hier tussen 6:00 en uiterlijk 9:00 uur.
Maar het is goed, ze maken een uitzondering. Als een van de aardige meisjes m’n bordje komt brengen geef ik ze een zoen op haar wang. Ze waardeert dit heel erg en ik krijg er spontaan een terug ! Da’s nog eens een ontbijt.

Het is vandaag eindelijk heerlijk weer. Zo mooi zelfs dat we bijna allemaal zijn verbrand (ruim 30grC). We zijn lekker aan het zwembad van het hotel gaan zitten die we trouwens de hele dag alleen voor ons eigen hadden. ’s Middags om 15:00uur lopen we naar de schoenenwinkel om te kijken of de handmade boots van Mieke al klaar zijn. En inderdaad, 3 meisjes staan ons al op te wachten. Ze hebben de nieuwe schoenen al klaar staan. Als Mieke ze past blijken ze als gegoten te zitten. Wat een vakwerk. Nu alleen nog de maat streepjes van de benen af zien te krijgen.
S’avonds eten we heerlijk bij een goede kennis van Rene, hij was getuige tijdens zijn huwelijk destijds. De man heeft een heel goed restaurant maar is altijd bezopen, net als nu. We krijgen van alles en nog wat maar het lekkerste waren de springrolls. Ik had buiten de vele andere gerechten al 5 van die Vietnamese loempia’s op als ik besluit er nog maar eens 4 bij te bestellen. De anderen hoeven niets meer en zitten geheel vol. Maar tot mijn schrik krijg ik een groot bord met geen 4 maar 8 loempia’tjes. Toch vindt ik ze zo lekker dat ik ze op een na ook nog allemaal op heb gegeten. Robert neemt de laatste loempia en zijn 1e biertje sinds jaren. Het beviel hem trouwens goed. Het is dan ook geen Heineken maar een overheerlijke Tigerbier.

Onze kleren zijn inmiddels door het hotel gewassen en we kunnen er weer vol tegen aan.
Dat gaan we morgen dan ook doen. Dan nemen we onze zware Minsk weer onder de benen en verlaten voorlopig dit toeristische gedeelte van Vietnam. De Minsks zijn trouwens van bwj 2002 maar zien er wel 20 jaar ouder uit. Deze motoren zijn hier echt een bezienswaardigheid. Er rijden in Vietnam hoofdzakelijk scooters rond en wij, grote mensen op de voor in hun ogen grote motoren zijn echt een bezienswaardigheid. Morgen gaan we dat weer ondervinden. Doei. M&M

  • 04 Mei 2009 - 14:35

    Wim & Anny:

    Hallo die twee,

    Lekker weertje nu, zwembad, mooi rijweer. lekker verbrand, allemaal positieve beichten toch. Alleen al die begrafenis, mooi toch
    om dit allemaal te mogen meemaken.Heel apart he Mieke ?
    De boots ook al kant en klaar. Ongelooflijk in 1 dag! Voor een zoen op de wang krijg je lekkere eitjes op je bordje.Nu vanaf vandag er weer vol tegenaan !
    Trouwens hebben jullie al in zee gezwommen ?
    p.s. Marjo kunt jij die LINK van Picaso etc. (onder dag 7), wat
    vaker aangeven,anders weten de meesten niet waar ze al die foto's moeten zoeken en bekijken. Zijn prachtig trouwens.....!!
    UT GET OLLIE GOED !

    Pa en Ma

  • 05 Mei 2009 - 08:09

    Nicole:

    Je verslag leest lekker (hi hi...kan me toch al een beetje inleven in het Hollands). Het is alsof ik er ook ben !
    Prachtige foto's.

    Groetjes vanuit België.
    Nicole

  • 05 Mei 2009 - 09:24

    Bericht Voor Gerard:

    Bericht voor Gerard H.
    Van Roel W. Eren. van de Werf (collega)

    Hoi Gerard,
    Van Ineke kreeg ik het e-mail adres om je reis te volgen. Heb wat foto’s bekeken en het ziet er gaaf uit. Alleen die brommertjes, wat ze daar motoren noemen. Die ben ik ook tegen gekomen toen in door de Filippijnen en Thailand reed. Ik had daar een “motor” gehuurd. Hoe zijn de wegen, een beetje begaanbaar of na elke regenbui grote gaten in de weg. Ik herinner mij ook nog dat de weg vaak gebruikt werd om de tabaksbladeren en de rijst te droge, maar dat was meer in de binnenlanden van de Filippijnen. Op een filmpje leken de wegen wel redelijk. Op een foto zag ik hoe jullie met een vlot de rivier over gezet werden. Op een iets groter vlot/lokaal bootje met een hutje er op heb ik een tijdje op een rivier in China gezeten, in het gebied wat nu onderwater staat omdat er een groot stuwmeer is gemaakt.
    Ga jullie reis wat volgen, weet dat ik heimelijk jaloers ben op de ervaring die je nu mee maakt.
    Het gaat je goed
    Roel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjo

Samen op een Honda Serrow 225cc in Lanzhou China

Actief sinds 18 Jan. 2009
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 43658

Voorgaande reizen:

25 April 2009 - 18 Mei 2009

2009 Vietnam motorreis

11 Juli 2007 - 07 Augustus 2007

2007 China Tibet Nomadenreis

10 April 2005 - 08 Mei 2005

2005 Bali Java motorreis

27 Oktober 2002 - 10 November 2002

2002 Zuid Afrika motorreis

Landen bezocht: